شرکت تعاونی دهیاری بخش مرکزی اصفهان

شرکت تعاونی دهیاری بخش مرکزی اصفهان

شرکت تعاونی

بخش مرکزی اصفهان

اصفهان

استان اصفهان

تعاونی

,دهیاری

,شرق

,اصفهان,

برسیانی,

روستای برسیان,

روستای زیار,منار زیار,

مسجد جامع کاج,

مسجد جامع دشتی,

مسجد جامع ازیران,

مسجد جامع و منار برسیان,

مسجد جامع و منارگار,

مسجد جامع هفتشویه,

مسجد جامع جیلان آباد,

منار زیار,

مسجد جامع کاج,

مسجد جامع سروشبادران,

مسجد جامع دهکرم,

پل چوم,

کبوتر خانه مزرعه گورت,

شرق اصفهان,

اصفهان خاور,

شرکت تعاونی دهیاری بخش مرکزی اصفهان

اساس نامه

اساسنامه شرکت های تعاونی دهیاری


در اجرای اصل یکصد و بیست و سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، « قانون اصلاح موادی از قانون بخش تعاونی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران » در جلسه علنی روز چهارشنبه مورخ هفدهم اردیبهشت ماه یکهزار و سیصد و نود و سه مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 31/02/1393 به تایید شورای نگهبان رسیده و طی نامه شماره 14499/31 مورخ 05/03/1393 ریاست مجلس شورای اسلامی واصل گردیده، با عنایت به این موضوع اساسنامه اصلاح شده جهت اجرای مفاد آن ابلاغ می گردد.

فصل اول

ماده 1ـ نام: شرکت تعاونی خدماتی دهیاریهای بخش مرکزی اصفهان و نوع آن تولیدی و توزیعی است که در این اساسنامه به اختصار «تعاونی» نامیده می شود.
ماده 2ـ اهداف تعاونی:
1ـ استفاده از مشارکت های اقتصادی داخلی و خارجی جهت سرمایه گذاری در فعالیت های تولیدی، خدماتی، معدنی، کشاورزی، بهداشتی، آموزشی، رفاهی و نظایر آنها.
2ـ تلاش در جهت اشتغال مولد پایدار.
3ـ توسعه و گسترش فعالیت ها به منظور افزایش درآمد و ارتقاء سطح معیشت و بهداشت و رفاه اهالی روستا.
4ـ کمک به خودکفایی و تقویت بنیه اقتصادی نهاد دهیاری.
5ـ تسهیل در ارایه خدمات و اجرای پروژه های دهیاری.
ماده 3ـ موضوع فعالیت
1ـ سرمایه گذاری و مشارکت در انجام فعالیت های اقتصادی، بازرگانی، خدماتی و ...
2ـ مشارکت و همکاری در اجرای پروژه ها و طرح های عمرانی، بهداشتی، آموزشی و ..
3ـ همکاری و اجرای طرح ها و پروژه ها در جهت حفظ و نگهداری منابع طبیعی و حفظ و بهبود محیط زیست.
4ـ طراحی و احداث و اداره واحدهای تولید صنایع روستایی و صنایع دستی.
5ـ همکاری و مشارکت و سرمایه گذاری در احداث نواحی قطب های صنعتی و کشاورزی.
6ـ احداث و ساخت مجتمع های ورزشی، تفریحی، رفاهی و ... .
7ـ احداث و ساخت و اداره مجتمع های اداری، خدماتی مانند توزیع کالا، سوخت، خدمات بانکی، مخابراتی، بازار محلی.
8ـ تنظیف و نگهداری و تسطیح معابر و انهار عمومی و مجاری آب و فاضلاب و لایروبی قنوات و تأمین آب آشامیدنی و برق روستا.
9ـ مشارکت و سرمایه گذاری در احداث و ساخت و اداره امور مربوطه به مراقبت های بهداشتی، پزشکی و واکسیناسیون در جهت پیشگیری از امراض و بیماری های واگیردار.
10ـ مشارکت و سرمایه گذاری در ساخت و بهینه سازی مسکن، معابر و جاده ها و همکاری با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در جهت بهبود وضع اسکان اهالی.
11ـ سرمایه گذاری و قبول سرمایه های داخلی و خارجی و قبول هدایا و کمک های سازمان های خیریه نظیر سازمان بهزیستی و کمیته امداد خمینی (ره) به منظور انجام فعالیت های اقتصادی در جهت افزایش درآمد و ارتقاء سطح معیشت اهالی.
12ـ همکاری و سرمایه گذاری و ساخت و اداره پایانه های مسافربری و حمل بار و محصولات کشاورزی صنعتی.
13ـ سرمایه گذاری و احداث بازارها و نمایشگاه های داخل و خارج از روستا به منظور نمایش، عرضه و فروش محصولات تولیدی و کشاورزی و خدماتی اهالی در جهت قطع دست واسطه ها.
14ـ همکاری و سرمایه گذاری و اداره نانوایی ها و فروشگاه ها به منظور ارائه نان مرغوب و توزیع اجناس سهمیه بندی شده و کالاهای ارزان قیمت.
15ـ سرمایه گذاری در جهت بهبود تولیدات کشاورزی و صنعتی از طریق کلاس های آموزشی و دستیابی به نهادهای کشاورزی و صنعتی ارزان و مرغوب و تولیدات با کیفیت.
16ـ ساخت و اداره میادین خرید و فروش دام و طیور و محصولات کشاورزی.
17ـ تشکیل تعاونی های مسکن، مصرف و اعتبار در جهت بهبود وضعیت اقتصادی و افزایش سطح درآمد و کمک در مواقع ضروری به اهالی.
18ـ ساخت و اداره مجتمع دامپزشکی در جهت حفظ و نگهداری دام و طیور اهالی.
19ـ همکاری و سرمایه گذاری و ساخت امور رفاهی و ضروری مانند آب، برق، تلفن و ... .
20ـ همکاری و احداث و اداره اماکن تفریحی، فرهنگی، دهکده توریستی به منظور جلب گردشگر و توریست و حفظ آقار باستانی.
21ـ سرمایه گذاری و احداث و اداره واحدهای آموزشی عمومی ـ تخصصی به منظور ارتقاء سطح سواد و بینش و مهارت اهالی و آمادگی در سطوح بالاتر نظیر دبستان، راهنمایی و دبیرستان، کلاس های آموزش زبان و قرآن ، تقویت و آمادگی کنکور با استفاده از سرمایه و نیروی کار، مهارت و تخصص اعضا.
تبصره 1: در صورتی که برای انجام هریک از فعالیت های موضوع تعاونی، نیاز به اخذ مجوز از مراجع ذی صلاح قانونی باشد تعاونی مکلف به اخذ آن است.
22ـ انجام فعالیت های مدنی و اکتشاف و عملیات استخراج از معادن
ماده 4ـ حوزه عملیات تعاونی: بخش مرکزی شهرستان اصفهان می باشد.
(نام روستا، شهر، شهرستان یا استان نوشته شود.)
ماده 5ـمدت تعاونی از تاریخ ثبت به مدت نامحدود می باشد.
ماده 6ـ مرکز اصللی عملیات تعاونی بخش مرکزی اصفهان و نشانی دفتر مرکزی آن: اصفهان، کیلومتر 12 جاده آبشار سوم، روستای دشتی جنب اداره برق است.
هیأت مدیره می تواند اقدام به تغییر دفتر مرکزی، ایجاد شعب و دفاتر نمایندگی در سایر نقاط داخل و خارج از کشور نموده و یا در صورت لزوم در مورد تغییر آن اقدام کند، در اینصورت می بایست موضوع را به مرجع ثبت تعاونی اعلام تا نسبت به ثبت آگهی آن در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران اقدام گردد. یک نسخه از آگهی مزبور نیز توسط هیأت مدیره باید حسب مورد به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و یا اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان محل مرکز اصلی تعاونی ارسال گردد.
ماده 7ـ سرمایه اولیه تعاونی به مبلغ 22200000 ریال است که به تعداد 74 سهم 300000 ریالی با نام منقسم گردیده که مبلغ 22200000 آن نقداً توسط اعضا پرداخت و به تعاونی تسلیم و مابقی در تعهد آنان می باشد.
ماده 8ـ هریک از اعضای تعاونی باید حداقل معادل یک سوم مبلغ اسمی سهامی را که خریداری نموده در موقع تأسیس تعاونی پرداخت کند.
تبصره: اعضا مکلفند ظرف مدتی که مجمع عمومی عادی تعیین می کند و از دو سال تجاوز نخواهد کرد مبلغ پرداخت نشده سهام خود را تأدیه نمایند.
ماده 9ـ سهم اعضا در تأمین سرمایه تعاونی برابر است مگر اینکه مجمع عمومی عادی تصویب نماید که بعضی اعضا سهم بیشتر تأدیه نمایند. در این صورت حداکثر میزان سهام هر عضو نباید از 30% سرمایه تعاونی تجاوز کند.
ماده 10ـسهام تعاونی با نام و غیر قابل تقسیم است و انتقال آن به اعضاء یا متقاضیان عضویت (واجد شرایط) جدید با موافقت هیأت مدیره و با رعایت سقف موضوع ماده (9) مجاز می باشد.
ماده 11ـ تعاونی ظرف مدت یکسال از تاریخ ثبت یا افزایش سرمایه، حسب مورد برای هریک از اعضا به میزان سهامی که خریداری کرده اند ورقه سهم صادر و تحویل خواهد نمود.
تبصره 1ـ ورقه سهم باید متحدالشکل، چاپی دارای شماره ترتیب بوده و نام تعاونی و شماره ثبت آن و مبلغ اسمی سهم و تعداد سهامی که هر ورقه نماینده آن است در آن درج و به امضای مدیرعامل و یک نفر از اعضای هیأت مدیره که دارای امضای مجاز است برسد؛ مادام که اوراق سهام صادر نشده باشد تعاونی باید به اعضا گواهینامه موقت سهم که معرف تعداد، مبلغ اسمی و مبلغ پرداخت شده است، تحویل نماید.

فصل دوم: مقررات مربوط به عضویت

ماده 12ـ عضویت در تعاونی برای دهیاریهای تابعه بخش یا شهرستان که مجوز تأسیس از وزارت کشور دریافت نموده و راه اندازی شده باشد امکان پذیر است.
الف ـشرایط عمومی
نماینده معرفی شده از سوی هر دهیاری بایستی واجد شرایط ذیل باشد:
1ـ تابعیت جمهوری اسلامی ایران.
2ـ عدم ممنوعیت قانونی و حجر.
3ـ عدم عضویت همزمان در تعاونی مشابه.
4ـ درخواست کتبی عضویت و تعهد رعایت مقررات اساسنامه و خرید حداقل تعداد یک سهم از سهام تعاونی.
ب ـ شرایط اختصاصی
صرفاً شخصیت حقوقی نهاد دهیاری می تواند به عضویت تعاونی دهیاریها درآید.
تبصره 1: درصورت دریافت عضویت دهیاریهای تازه تأسیس و واجد شرایط، هیئت مدیره مکلف است در اسرع وقت ضمن بررسی موضوع و در صورت واجد شرایط بودن با عضویت دهیاری مربوط موافقت نماید.
تبصره 2: احراز شرایط عضویت هر متقاضی بعهده هیأت مدیره است و هیچگونه تبعیض یا محدودیتی برای عضویت واجدین شرایط نباید وجود داشته باشد مگر به سبب عدم کفایت امکانات و ظرفیت تعاونی، هیأت مدیره مکلف است در مواردی که متقاضیان فاقد هریک از شرایط مذکور باشند درخواست عضویت آنها را رد کند.
ماده 13ـ مسئولیت مالی اعضا در تعاونی محدود به میزان سهم آنان می باشد مگر آنکه در قرارداد ترتیب دیگری شرط شده باشد.
تبصره: مسئولیت دستگاه های عمومی تأمین کننده سرمایه تعاونی (موضوع ماده 17 قانون) به میزان سرمایه متعلق به آنان می باشد مگر در قرارداد ترتیب دیگری شرط شده باشد.
ماده 14ـ کلیه اعضا مکلفند به وظایف و مسئولیت هایی که در حدود قوانین و مقررات تعهد کرده اند عمل کنند.
ماده 15ـ تعاونی می تواند توسط هیأت مدیره طلب خود را از عضو (و یا سهامدار) با اخطار کتبی مطالبه نماید و در صورت وصول نشدن و سپری شدن 30 روز از تاریخ اخطارنامه، از کل مطالبات وی از تعاونی و در صورت عدم تکافو از بهای سهام وی برداشت کند و هرگاه مبالغ مذکور کفایت نکند تعاونی برای وصول طلب خود به بدهکار مراجعه خواهدکرد.
ماده 16ـ خروج از تعاونی اختیاری است و نمی توان آن را منع کرد.
تبصره: در صورتی که خروج اختیاری عضو موجب ضرری برای تعاونی باشد وی ملزم به جبران است.
ماده 17ـ در موارد زیر عضو از تعاونی اخراج می شود:
1ـ از دست دادن هریک از شرایط عمومی و اختصاصی عضویت مقرر در اساسنامه به استناد گزارش مکتوب مراجع زیربط.
2ـ عدم رعایت مقررات اساسنامه و سایر تعهدات قانونی پس از دو اخطار کتبی توسط هیأت مدیره به فاصله 15 روز و گذشتن 15 روز از تاریخ اخطار دوم.
3ـ ارتکاب اعمالی که موجب زیان مادی تعاونی شود و وی نتواند ظرف مدت یکسال آن را جبران نماید یا انجام اعمالی که به حیثیت و اعتبار تعاونی لطمه وارد کند و یا با آن رقابتی ناسالم نماید.
تبصره: تشخیص موارد فوق بنا به پیشنهاد هیأت مدیره یا بازرسان و تصویب مجمع عمومی عادی خواهد بود.
ماده 18ـ در صورت لغو عضویت به سبب فوت، استعفا، انحلال و اخراج، ارزش سهام وی بر اساس ارزش محاسبه و پس از منظور نمودن سایر مطالبات وی به دیون تعاونی تبدیل می شود و پس از کسر بدهی وی به تعاونی، به دهیاری ظرف مدت سه ماه پرداخت و تسویه حساب خواهد شد.
ماده 19ـ درصورتی که دهیاری تقاضا نمایند که سهم عضو از عین اموال تعاونی پرداخت شود و تراضی و مصالحه ممکن نباشد، چنانچه عین قابل واگذاری بوده و به تشخیص هیأت مدیره موجب اخلال و ضرر فاحش به اعضا و تعاونی نگردد آن قسمت از اموال تسلیم دهیاری می شود.

فصل سوم ـ ارکان تعاونی:

ماده 20ـ ارکان تعاونی عبارتست از:
1ـ مجمع عمومی
2ـ هیأت مدیره

1ـ مجمع عمومی:
ماده 21ـ مجامع عمومی تعاونی به دو صورت تشکیل می گردد. مجمع عمومی عادی، مجمع عمومی فوق العاده، چگونگی تشکیل مجمع عمومی و سایر مقررات مربوطه مطابق با آیین نامه نحوه تشکیل مجامع عمومی (موضوع تبصره 3 ماده 33 قانون بخش تعاون) خواهد بود.
تبصره: دعوت از مجامع عمومی و اعلام تصمیمات آن ها از طریق ارسال دعوتنامه از طریق پست سفارشی و پیامک صورت می گیرد.
(دعوت از مجامع عمومی و اعلام تصمیمات آن ها از طریق روزنامه های کثرالانتشار، پست سفارشی یا دیگر روش های قابل اثبات صورت گیرد.)
2ـ هیأت مدیره:
ماده 22ـ اداره امور تعاونی، طبق اساسنامه بر عهده هیأت مدیره ای مرکب از 7 نفر (سه، پنج یا هفت) عضو اصلی و 4 نفر (دو، سه یا چهار) عضو علی البدل است که از بین اعضا برای مدت سه سال انتخاب می شوند. انتخاب اعضای اصلی و علی البدل در یک نوبت به عمل می آید و دارندگان اکثریت نسبی آراء بعد از اعضای اصلی به ترتیب اعضای علی البدل محسوب می شوند. انتخاب بیش از دو دوره متوالی با انتخاب حداقل دوسوم اعضای حاضر در مجمع عمومی بلامانع است.
تبصره 1: هیأت مدیره در اولین جلسه از میان خود یک نفر را به عنوان رئیس هیأت مدیره، یک نفر را به عنوان نائب رئیس و یک یا دو نفر را به عنوان منشی انتخاب می کند.
تبصره 2: در صورت استعفا، فوت، ممنوعیت قانونی و یا غیبت غیر موجه مکرر هر یک از اعضای اصلی هیأت مدیره، یکی از اعضای علی البدل، به ترتیب آراء بیشتر برای بیقه مدت مقرر، جانشین وی در هیأت مدیره می شود. غیبت غیر موجه مکرر به مواردی اطلاق می شود که عضو هیأت مدیره، علی رغم اطلاع از دعوت، بدون اجازه قبلی و یا عذر موجه حداقل در چهار جلسه متوالی و یا هشت جلسه غیر متوالی طی یکسال در جلسات هیأت مدیره حاضر نشود.
تبصره 3: در صورت استعفای دسته جمعی هیأت مدیره و قبولی آن توسط مجمع عمومی فوق العاده، مجمع عمومی عادی بنا به دعوت هیأت مدیره مستعفی و یا وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای انتخاب هیأت مدیره جدید تشکیل خواهد شد.
تبصره 4: در مواردی که هیأت مدیره از اکثریت مقرر خارج شود، در فاصله مدت لازم برای انتخاب و تکمیل اعضای هیأت مدیره، به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اختیار داده می شود که به منظور اداره امور جاری تعاونی، برای جانشینی اشخاصی که به هر دلیل در جلسات هیأت مدیره شرکت نمی کنند از میان اعضای تعاونی، تعداد لازم را موقتاً حداکثر برای مدت پنج ماه انتصاب نماید.
تبصره 5: اعضای هیأت مدیره می توانند با تصویب مجمع عمومی حقوق و مزایا دریافت نمایند. درصورتی که عضو هیأت مدیره از محل دیگری حقوق می گیرد در تعاونی مربوط صرفاً حق جلسه و پاداش دریافت می کند. حداقل و حداکثر حقوق و مزایای هیأت مدیره و پاداش آنان و موارد استثنا به موجب دستورالعملی است که به تأیید مجمع عمومی می رسد.
ماده 23ـ پس از انقضای مدت مأموریت هیأت مدیره در صورتی که هیأت مدیره جدید انتخاب نشده باشد هیأت مدیره موجود تا انتخاب و قبولی هیأت مدیره جدید کماکان به وظایف خود در تعاونی ادامه داده و مسئولیت اداره امور تعاونی را بر عهده خواهد داشت.
ماده 24ـ هیأت مدیره مکلف است بلافاصله بعد از انتخاب، برای اداره امور و اجرای تصمیمات مجمع عمومی و هیأت مدیره، فرد واجد شرایطی را از بین اعضای تعاونی و یا خارج از آن برای مدت سه سال به عنوان مدیرعامل انتخاب کند. نصب و عزل و قبول استعفای مدیرعامل و نظارت بر عملکرد و تعیین حدود اختیارات، وظایف و میزان حقوق و مزایای وی برعهده هیأت مدیره می باشد و انتخاب مجدد مدیرعامل بلامانع است.
ماده 25ـ جلسات هیأت مدیره حداقل هر دو هفته یکبار بنا به دعوت رئیس یا نایب رئیس هیأت مدیره و یا مدیرعامل یا اکثریت هیأت مدیره با حضور بیش از نصف اعضای اصلی هیأت مدیره تشکیل و رسمیت می یابد و برای اتخاذ تصمیم رأی اکثریت اعضای حاضر در جلسه ضروری است. تصمیمات هیأت مدیره در دفتری به نام دفتر صورت جلسات هیأت مدیره ثبت می گردد و به امضای اعضای حاضر در جلسه می رسد.
تبصره: جلسه فوق العاده هیأت مدیره با دعوت کتبی رئیس یا نایب رئیس هیأت مدیره یا مدیرعامل و در صورت عدم دعوت کتبی آنان با دعوت اکثریت اعضای هیأت مدیره تشکیل می گردد.
ماده 26ـ هیأت مدیره جز در مواردی که به موجب اساسنامه اتخاذ تصمیم درباره آنها در صلاحیت مجامع عمومی قرار داده شده، در سایر موارد و برای تحقق اهداف، موضوع و عملیات تعاونی با رعایت قوانین و مقررات جاری اساسنامه و مصوبات مجامع عمومی و رعایت صرفه و صلاح تعاونی و اعضاء، دارای اختیارات لازم جهت اداره امور تعاونی بوده و منجمله عهده دار وظایف زیر است:
1ـ دعوت مجمع عمومی (عادی ـ فوق العاده)
2ـ اجرای اساسنامه و تصمیمات مجامع عمومی و سایر مقررات مربوط
3ـ نصب و عزل و قبول استعفای مدیرعامل و نظارت بر عملکرد و تعیین حدود اختیارات، وظایف و میزان حقوق و مزایای وی.
4ـ قبول درخواست عضویت و اخذ تصمیم نسبت به انتقال سهام اعضا به یکدیگر و اخراج عضو طبق مقررات اساسنامه و دریافت استعفای هریم از اعضای هیأت مدیره.
5ـ نظارت بر مخارج جاری شرکت و رسیدگی به حساب ها و ارائه به بازرس/ بازرسان و تسلیم به موقع گزارش مالی و ترازنامه به مجمع عمومی.
6ـ تهیه و تنظیم طرح ها و برنامه ها و بودجه و سایر پیشنهادات و ارائه به مجمع عمومی جهت اتخاذ تصمیم.
7ـ تهیه و تنظیم دستورالعمل های داخلی تعاونی و تقدیم آن به مجمع عمومی برای تصویب.
8ـ پیشنهاد آیین نامه حداقل و حداکثر حقوق و مزایای هیأت مدیره و پاداش ایشان که باید در چارچوب ضوابط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باشد، جهت تصویب مجمع عمومی عادی.
9ـ تعیین نماینده یا وکیل در دادگاه ها و مراجع قانونی و سایر سازمان ها با حق توکیل غیر.
10ـ تعیین نماینده از بین اعضای تعاونی برای حضور در جلسات مجامع عمومی شرکت ها و اتحادیه های تعاونی که تعاونی در آنها مشارکت دارد.
11ـ تعیین و معرفی صاحبان امضای مجاز (یک یا دو نفر از اعضای هیأت مدیره به اتفاق مدیرعامل) برای قراردادها و اسناد تعهدآور تعاونی.
12ـ انجام سایر وظایف و تکالیفی که به موجب این اساسنامه مستقیماً و یا به اعتبار تصدی اداره امور تعاونی بر عهده هیأت مدیره گزارده شده است.
ماده 27ـ هیأت مدیره نماینده قانونی تعاونی است و می تواند مستقیماً و یا با وکالت با حق توکیل، این نمایندگی را در دادگاهها و مراجع قانونی و سایر سازمان ها اعمال کند. مسئولیت هیأت مدیره در مقابل تعاونی مسئولیت وکیل است در مقابل موکل.
ماده 28ـ معاملات تعاونی با هریک از اعضای هیأت مدیره، مدیرعامل، بازرس/ بازرسان تابع آئین نامه ای خواهد بود که در چارچوب دستورالعمل های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تنظیم شده و به تصویب مجمع عمومی عادی تعاونی می رسد.
ماده 29ـ هیأت مدیره وظایف خود را به صورت جمعی انجام می دهد و یهچیک از اعضای هیأت مدیره حق ندارد از اختیارات هیأت مدیره، منفرداً استفاده کند مگر در موارد خاص که وکالت یا نمایندگی کتبی از طرف هیأت مدیره داشته باشد، هیأت مدیره می تواند قسمتی از اختیارت خود را با اکثریت سه چهارم آراء به مدیرعامل تفویض کند.
ماده 30ـ تحویل و تحول و انتقال مسئولیت از هیأت مدیره سابق به هیأت مدیره بعدی باید بلافاصله بعد از تاریخ قبولی سمت هیأت مدیره و تأیید صحت انتخابات توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی صورت گیرد و کلیه اوراق و اسناد و دفاتر و حساب ها و موجودیت های تعاونی به هیأت مدیره جدید، تحویل و پس از ثبت تغییرات در اداره ثبت شرکت ها، ترتیب معرفی امضاهای مجاز داده شود.
تبصره: شروع تصدی مشروط به این است که در دروه قبلی خاتمه یافته باشد، بعد از قانونی شدن شروع تصدی زمانی که ترتیب معرفی امضاهای مجاز داده نشده هیأت مدیره جدید می تواند اختیارات محدودی را به هیأت مدیره قبلی تفویض کند و در هر حال هر اقدام با تصمیم هیأت مدیره جدید باشد.
ماده 31ـ مراتب نقل و انتقال باید در صورت مجلس منعکس و به امضای اکثریت اعضای هیئت مدیره سابق و اعضای هیأت مدیره جدید و بازرس/ بازرسان شرکت برسد. صورت مجلس مذکور باید جزو اسناد شرکت نگهداری شود.
تبصره: در صورتیکه اعضای هیأت مدیره قبلی اقدام به تحویل ننماید به عنوان متصرف غیرمجاز در اموال غیر و خیانت در امانت تحت تعقیب قرار می گیرند.
ماده 32ـ استعفای هریک از اعضای هیأت مدیره تا تعیین عضو جدید و قبولی سمت آنف رافع مسئولیت نسبت بهوظایفی که به وی محول شده است نخواهد بود.
ماده 33ـ هیچ یک از اعضای هیأت مدیره یا بازرس/ بازرسان/ مدیرعامل تعاونی نمی تواند سمت هیأت مدیره، بازرسی/ بازرسان یا مدیریت عامل شرکت تعاونی دیگری را با موضوع فعالیت مشابه قبول کند.
ماده 34ـ هیأت مدیره مکلف است حداکثر ظرف سه روز از تاریخ برگزاری مجمع، سه نسخه مصدق از صورتجلسه تنظیمی و مدارک و مستندات مربوطه را به همراه آگهی دعوت مجمع عمومی [و در صورتیکه مجمع برگزار شده نوبت دوم یا سوم بوده، آگهی دعوت نوبت های قبلی و صورتجلسه مربوطه] را جهت بررسی و تطبیق با مقررات به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تسلیم کند.
ماده 35ـ نمایندگان دهیاری های داوطلب عضویت در هیأت مدیره و یا بازرسی و یا مدیرعامل تعاونی باید واجد شرایط زیر باشند:
1ـ ایمان و تعهد به اسلام (در تعاونی های متشکل از اقلیت های دینی شناخته شده در قانون اساسی، شرط وثاقت و امانت)
2ـ نداشتن منع قانونی و محجور نبودن
3ـ عدم عضویت در گزوه های محارب و عدم ارتکاب جرائم علیه امنیت کشور و عدم محکومیت به جعل اسناد.
4ـ عدم سابقه محکومیت به ارتشاء، اختلاس، کلاهبرداری، خیانت در امانت، تدلیس، تصرف غیر قانونی در اموال دولتی و ورشکستگی به تقصیر.
3ـ بازرسی:
ماده 36ـ مجمع عمومی عادی یک نفر از اشخاص حقیقی یا حقوقی را برای مدت یک سال مالی به عنوان بازرس/ بازرسان انتخاب می کند، انتخاب مجد آنان بلامانع است.
(تعداد بازرسان باید عدد فرد باشد یک یا سه نفر)
تبصره 1: در صورت فوت یا ممنوعیت قانونی و یا استعفای بازرس/ هریک از بازرسان اصلی، هیأت مدیره مکلف است ظرف مدت ده روز بازرس/ بازرسان علی البدل را به ترتیب آراء بیشتر برای بقیه مدت دعوت نماید.
تبصره 2: حق الزحمه و پاداش بازرسان با تصویب مجمع عمومی تعیین می گردد.
تبصره 3: تا زمانی که بازرس/ بازرسان جدید انتخاب و قبولی سمت نکرده اند بازرس/ بازرسان قبل کماکان مسئولیت بازرسی را به عهده دارند.
ماده 37ـ وظایف بازرسان تعاونی به شرح زیر است:
1ـ نظارت مستمر بر انطباق نحوه اداره امور تعاونی و عملیات و معاملات انجام شده با اساسنامه و قوانین و مقررات و دستورالعمل های مربوطه.
2ـ رسیدگی به حسابها، دفاتر، اسناد و صورت های مالی شخصاً و یا در صورت لزوم با استفاده از کارشناس که در این صورت پرداخت هزینه کارشناس با تصویب مجمع عمومی بر عهده تعاونی خواهد بود.
3ـ رسیدگی به شکایت اعضا و ارائه گزارش به مجمع عمومی و مراجع ذیربط.
4ـ تذکر کتبی تخلفات موجود در نحوه اداره امور شرکت به هیأت مدیره و مدیرعامل و تقاضای رفع نقص.
5ـ نظارت بر انجام حسابرسی و رسیدگی به گزارش های حسابرسی و گزارش نتیجه رسیدگی به مجمع عمومی تعاونی و مراجع ذیربط.
تبصره 1: بازرس یا بازرسان موظف اند گزارش جامعی راجع به وضع تعاونی به مجمع عمومی عادی تسلیم کنند. گزارش بازرس باید لااقل 10 روز قبل از تشکیل مجمع عمومی عادی جهت مراجعه به صاحبان سهام در مرکز تعاونی آماده باشد. در صورتی که تعاونی بازرسان متعدد داشته باشد هریک می توانند به تنهایی وظاییف خود را انجام دهند. لیکن کلیه بازرسان باید گزارش واحدی تهیه کنند. در صورت وجود اختلاف نظر بین بازرسان موارد اختلاف با ذکر دلیل در گزارش ذکر خواهد شد.
تبصره 2: بازرس/ بازرسان حق دخالت مستقیم در اداره امور تعاونی را نداشته ولی می تواند/ می توانند بدون حق رأی در جلسات هیأت مدیره شرکت کند/ کنند و نظرات خود را نسبت به مسائل جاری تعاونی اظهار دارد/ دارند.
ماده 38ـ در صورتی که هریک از بازرسان تشخیص دهد که هیئت مدیره و یا مدیرعامل در انجام وظایف محوله مرتکب تخلفاتی گردیده است و به تذکرات ترتیب اثر نمی دهند مکلف است از هیأت مدیره تقاضای برگزاری مجمع عمومی فوق العاده برای رسیدگی به گزارش خود را بنماید.
ماده 39ـ بازرس یا بازرسان نسبت به تخلفاتی که در انجام وظایف خود مرتکب می شوند طبق قوانین عمومی به مسئولیت مدنی مسئولند.

فصل چهارم: مقررات مالی:

ماده 40ـ ابتدای سال مالی تعاونی اول فروردین ماه و انتهای آن آخر اسفندماه همان سال خواهد بود به استثنای سال اول تأسیس که از تاریخ تشکیل تا پایان اسفند ماه همان سال است.
ماده 41ـ هیأت مدیره موظف است نسخه ای از گزارش ها، صورت های مالی تا پایان دوره از قبیل ترازنامه و حسابهای عملکرد و سود و زیان، پیشنهاد نحوه تقسیم سود خالص و بودجه پیشنهادی سال بعد را پس از آماده شدن حداکثر تا 30 روز قبل از تاریخ تشکیل جلسه مجمع عادی سالانه برای رسیدگی به بازرس/ بازرسان تسلیم نموده و علاوه بر آن هر سه ماه یکبار تراز آزمایشی حساب های تعاونی را همراه با تجزیه و تحلیل فعالیت سه ماهه تعاونی تهیه و در اختیار بازرس/ بازرسان قرار دهد و نسخه ای از آنها را نیز به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و اعضا ارسال دارد.
ماده 42ـ هریک از اعضا در صورت مشاهده نقص یا تخلف در اداره امور تعاونی باید گزارش و یا شکایت خود را به بازرس/ بازرسان اعلام نماید و در صورت عدم اخذ نتیجه و باقی بودن به شکایت با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکاتبه کند. هیأت مدیره مکلف به اجرای نظر وزارت مزبور که به طور کتبی و رسمی ابلاغ می شود، خواهد بود. مدیران تعاونی موظف اند با کارشناس وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و حسابرس یا حسابرسان منتخب آن همکاری بنمایند و کلیه اسناد و مدارک مورد نیاز را در اختیارشان قرار دهند.
ماده 43ـ در تهیه و تنظیم اسناد حسابداری و دفاتر قانونی و صورت های مالی، رعایت اصول و موازین روش های متداول و قابل قبول و قوانین و مقررات جاری الزامی است.
ماده 44ـ هدایا و کمک های بلاعوض در صورتی که از طرف اعطاکننده برای مصرف خاصی تعیین نشده باشد، اگر نقدی باشد به حساب درآمد و اگر غیر نقدی باشد تقویم و به حساب درآمد منظور خواهد شد.
ماده 45ـ افتتاح هر نوع حساب نزد بانک ها و موسسات اعتباری پس از تصویب هیأت مدیره با امضاهای مجاز معرفی شده از طرف هیأت مدیره امکان پذیر خواهد بود.
ماده 46ـ سود خالص تعاونی در هر سال مالی به ترتیب زیر تقسیم می شود:
1ـ از حداقل 5% به بالا با تصویب مجمع عمومی عادی، به عنوان ذخیره قانونی منظور می شود.
2ـ حداکثر 5% از سود خالص به عنوان اندوخته احتیاطی به پیشنهاد هیأت مدیره و تصویب مجمع عمومی عادی به حساب مربوطه منظور می گردد و نحوه مصرف آن با تصویب مجمع عمومی عادی است.
3ـ درصدی از سود جهت پاداش به اعضا، کارکنان، مدیران و بازرسان به پیشنهاد هیأت مدیره و تصویب مجمع عمومی عادی تخصیص داده می شود.
4ـ پس از وضع وجوه فوق باقیمانده سود خالص به نسبت سهام بین اعضا تعاونی تقسیم می گردد.
تبصره 1: ذخیره قانونی تا زمانی که مبلغ کل ذخیره حاصل از درآمدهای مذکور به میزان یک چهارم معدل سرمایه سه سال اخیر تعاونی نرسیده باشد الزامی است.
تبصره 2: تعاونی می تواند با تصویب مجمع عمومی عادی تا حداکثر یک دوم ذخیره قانونی را جهت افزایش سرمایه خود به کار برد، استفاده مجدد از باقیمانده آن جهت افزایش سرمایه مجاز نیست.
تبصره 3: هیأت مدیره می تواند از محل اندوخته احتیاطی با تصویب مجمع عمومی عادی مبلغی را برای انجام امور خیریه و عام المنفعه تخصیص دهد.

فصل پنجم: مقررات مختلف:

ماده 47ـ هریک از دستگاه ها، شرکت ها، موسسات موضوع ماده 17 قانون بخش تعاونی که بدون عضویت، در تعاونی مشارکت یا سرمایه گذاری کرده باشند می توانند نماینده ای برای نظارت در تعاونی و حضور در جلسات مجامع عمومی و هیأت مدیره به عنوان ناظر داشته باشند.
ماده 48ـ انحلال، ادغام یا تغیر موادی از اساسنامه تعاونی که مغایر شروط و قراردادهای منعقده با منابع تأمین کننده اعتبار و کمک مالی و امکانات مختلف و سرمایه گذاری و مشارکت باشد موکول به موافقت مراجع قانونی مذکور خواهد بود.
ماده 49ـ در صورتی که مجمع عمومی فوق العاده تغییر بعضی از مواد اساسنامه را تصویب کند در صورت تأیید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی (از جهت انطباق با قانون بخش تعاونی) معتب خواهد بود.
ماده 50ـ کلیه اموالی که از منابع عمومی دولتی و بانک ها در اختیار تعاونی قرار گرفته با انحلال آن باید مسترد شود.
ماده 51ـ ادغام تعاونی یا انحلال آن تابع ظوابط مقرر در قانون بخش تعاونی و آئین نامه های اجرائی مربوط می باشد.
ماده 52ـ در صورت بروز اختلاف بین تعاونی و اعضای آن و یا بین تعاونی و سایر شرکت های تعاونی با موضوع فعالیت مشابه، و یا سایر اشخاص حقیقی و حقوقی، مضوع اختلاف برای داوری به اتحادیه مربوطه (به صورت کدخدا منشی) یا مرکز داوری اتاق تعاون ارجاع خواهد شد و چنانچه بین تعاونی و اتحادیه مربوطه، اختلافی بروز نماید، موضوع اختلاف به مرکز داوری اتاق تعاون جهت داوری ارجاع شود.
تبصره 1: در صورت بروز اختلاف بین تعاونی و سایر تعاونی هایی که موضوع فعالیت آن ها مشابه نباشد، مرکز داوری اتاق تعاون مرجع داوری خواهد بود.
تبصره 2: به منظور داوری در امور حرفه ای بین اشخاص حقوقی بخش تعاونی با یکدیگر و یا با سایر اشخاص حقیقی و حقوقی و نیز بین هر شخص حقوقی بخش تعاونی با اعضایش موضوع از طریق مرکز داوری اتاق تعاون انجام می پذیرد.
تبصره 3: حل اختلاف و داوری در محدوده امور مربوط به تعاونی ها مطابق آیین نامه داوری ابلاغی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و اصلاحات بعد آن صورت می گیرد.
این اساسنامه در 52 ماده و 27 تبصره در مجمع عمومی فوق العاده مورخ 20/7/93 به تصویب رسید و آنچه در ان پیش بینی نشده تابع قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی و قانون شرکت های تعاونی (در مواردی که به قوت خود باقی است) آئین نامه ها و دستورالعمل های قانونی و قراردادهای منعقده بین شرکت و اعضا و یا موسسات طرف قرارداد می باشد.